The Cradle of Humankind

27 juli 2018 - West Rand, Zuid-Afrika

Nadat Pepijn bij het ontbijt is toegezongen door het personeel in de taal Tsonga (taal die gesproken wordt in de streek Limpopo) zijn we op pad gegaan om een bezoek te brengen aan de "Wieg van de mensheid" in Maropeng. Dit is een gebied op de werelderfgoedlijst van UNESCO bestaande uit de lokaties Kromdraai, Swartkrans en Sterkfontein. Bij deze lokaties zijn fossielen van de eerste mensachtigen teruggevonden die inzicht geven in de oudste voorouders van de mensheid. Het gebied heeft een oppervlakte van 474 km². De fossielen van hominiden die in deze locatie zijn gevonden, konden bewaard blijven door een combinatie van kalksteen en andere sedimenten. Door archeologen wordt aangenomen dat gelijksoortige hominiden in heel Afrika hebben geleefd, maar door erosie is daar helaas geen bewijs meer van.

Dit gebied geeft enorm veel informatie over de evolutie van de moderne mens gedurende minstens de laatste 3,5 miljoen jaar en over de geschiedenis van de eerste periodes van het bestaan van de mensheid.

De fossielen bewijzen dat het Afrikaanse continent de "Wieg van de mensheid" is.

We hadden ook nog graag de grotten van Sterkfontein met stalagmieten en stalagtieten bezocht, maar daar hadden we helaas geen tijd meer voor omdat er nog een guided bushwalk op het programma stond.

Samen met een ranger hebben we 2 uur lang een wandeling gemaakt door the cradle of nature reserve. Een gebied van 3000 hectare met een diversiteit aan planten en dieren. Er komen oa neushoorns, apen, giraffen, gnoes, verschillende bokken, bruine hyena voor en ongeveer 200 soorten vogels.

En we hadden geluk; we hebben 2 giraffen, gnoes, waterbok en apen gespot. En verschillende vogels gehoord en heel veel sporen van verschillende beesten. Kortom, een erg leuke en leerzame wandeling!

Nog even een lekkere maaltijd en nu lekker slapen. Morgen vertrekken we naar Louis Trichardt, een plaats in de provincie Limpopo.