Louis Trichardt/Makhado

29 juli 2018 - Louis Trichardt, Zuid-Afrika

Gisteren zijn we in ongeveer 5 uur naar Louis Trichardt (ofwel Makhado in het Afrikaans) gereden en zijn we weer in een heel andere omgeving. Deze streek, Limpopo, is veel groener en heeft andere begroeiing, onder andere de baobab boom, vanwege de berg. Deze berg heten de Soutpansberg. Het zout afkomstig uit deze berg wordt niet alleen gebruikt om te koken maar heeft ook een spirituele functie. Ze denken dat als je dit zout door je huis strooit en over de daken, dit de stoute dromen wegjaagt. De berg zorgt ook voor veel water waardoor de streek heel vruchtbaar is en er veel groente en fruit kan groeien.
We verblijven hier in Madi a Thave Mountain Lodge. Prachtig gelegen in een dal van de bergen, gerunt door een Nederlands echtpaar en betekent 'water van de bergen'. Er zitten hier een hoop bavianen maar die blijven op gepaste afstand van de lodge. Bij de lodge zit een kunstgalerie met kunst gemaakt door lokale kunstenaars. Ook de kamers zijn ingericht met deze kunstvoorwerpen. De lodge biedt de mogelijkheid om samen met een lokale gids deze kunstenaars te bezoeken. En dat is wat we vandaag hebben gedaan. Samen met onze gids Alfred zijn we op pad gegaan. Eerst zijn we door een township gereden en heeft hij ons laten zien hoe de mensen hier wonen en leven en iets verteld over de gebruiken. Zo dansen bijvoorbeeld meisje die op het punt staan een vrouw te worden, een speciale dans rond de baobab boom. In deze streek heb je 2 stammen, de Venda en de Tsonga. Ze hebben beide andere gebruiken maar leven goed naast elkaar. Daarna hebben we een lokale markt bezocht en hebben Bas en ik gebakken rups gegeten :-). Smaakt een beetje naar zonnebloempittenen. Ook zijn we bij een kerkdienst geweest. Wat gaat dat anders dan bij ons! Met veel muziek, met versterker op standje 10 zodat de mensen die niet naar de kerk kunnen komen het ook nog kunnen horen. Leuk om mee te maken. Vervolgens hebben we allerlei verschillende kunstenaars bezocht. Van een houtsnijder en pottenbakker tot een kunstenaar die van gevonden automaterialen objecten maakt. Stuk voor stuk allemaal trots op hun werk! Phileine en Pepijn waren een bezienswaardigheid in de dorpen! Want zo vaak zie ze geen "Mwlwungu" (blanke mensen). Ze vinden het allemaal erg leuk dat je interesse toont in hun cultuur en we worden door iedereen dan ook vriendelijk begroet.

We blijven hier nog een nachtje en dan vertrekken we morgen naar de streek Tzaneen.

1. Sonjavanpieterson:
    29 juli 2018
    Hallo allemaal, wat een biezondere dag weer vandaag, goed om te lezen dat jullie alle 4 zo van deze reis genieten, dat vergeten jullie nooit!! dikke kus, maa
  2. Ingrid:
    29 juli 2018
    E.... heb je wat opgestoken van het pottenbakken :-). Alvast geoefend?
  3. Marianne:
    29 juli 2018
    Nu al zoveel gezien en meegemaakt!! Wat een mooie reis voor jullie zeg! Geniet maar lekker, genieten wij van jullie mooie verhaal en foto's 😍
  4. Christel:
    31 juli 2018
    Wat een mooie foto's zeg