Tzaneen

31 juli 2018 - Alberton, Zuid-Afrika

Gisteren en vandaag zijn we in Tzaneen. Een plaats met 14.600 inwoners, gelegen in het Mopani-district van de provincie Limpopo. Vanwege het subtropische klimaat worden in deze omgeving veel gewassen, zoals bananen, mango's, lychees en avocado's gekweekt. En dat is ook te zien, het staat er vol van.

We verblijven in Tzaneen Country Lodge. Gisteren na aankomst hebben we gelijk een duik genomen in het zwembad.  Al staan ze je wel raar aan te kijken dat wij midden in de winter gaan zwemmen! De meeste mensen lopen nu met dikke kleding en mutsen. Een groot contrast :-). Verder nog naar de kinderboerderij geweest die vlakbij ons huisje ligt en de rest van de dag niks gedaan.

Vandaag hebben we eerst een bezoek gebracht aan The Vervet Monkey Foundation. Een opvangcentrum voor Vervet aapjes. Ongeveer 30 jaar geleden begon het met 1 aapje en nu hebben ze er 600 verdeelt over 14 groepen. Ze vangen jonge aapjes op die wees geworden zijn, apen die gewond zijn omdat ze  bijvoorbeeld zijn aangevallen door honden of aangereden door een auto. Ook worden er apen gebracht die jarenlang als huisdier zijn gehouden. Deze kunnen niet meer terug de natuur in omdat ze niet gewend zijn om met andere apen om te gaan. Als ze de aapjes op kunnen lappen en ze maar korte tijd in het centrum hoeven te verblijven, kunnen ze weer teruggezet worden. Zo niet, dan blijven ze daar wonen. In ieder geval blijven de baby aapjes die als wees gevonden worden. Als ze sterk genoeg zijn zoeken ze een adoptie mama bij 1 van de groepen zodat ze in die groep opgenomen kunnen worden. Het centrum wordt gerund door een paar vaste krachten maar het meest door (internationale) vrijwilligers. Dus  dat is iets voor dierenliefhebster Phileine om te gaan doen als ze ouder is :-).

In de middag zijn we met een lokale gids op een basisschool geweest in 1 van de townships. Dat was ook erg leuk. We zijn bij de kleuterklas geweest en de 1e klas (groep 3). De kinderen waren erg enthousiast en hebben allemaal liedjes voor ons gezongen.

De rest van de dag nog lekker spelen en misschien nog even een duik in het zwembad!

Al met al weer een leuke en leerzame dag.

Morgen vervolgen we onze weg naar het Kruger voor onze eerste gamedrives!

1. Christel:
    31 juli 2018
    Leuk Merel om jullie belevenissen mee te mogen maken.
    Wat een avontuur!!
  2. Annemarie:
    31 juli 2018
    Wat leuk dat jullie een school konden bezoeken. En wat een schattige aapjes!!
  3. Simone:
    1 augustus 2018
    Mooie ervaringen hebben jullie al op gedaan!! Heel veel plezier met de gamedrive in Kruger. Op naar de Big Five!
  4. Agathe:
    3 september 2018
    Hallo,
    In oktober ga ik een rondreis door Zuid-Afrika maken en kom ik op een aantal plekken waar jullie ook zijn geweest. Een schoolbezoek lijkt me erg leuk omdat ik leerkracht ben (groep 8). Waar heb je de gids kunnen boeken voor het beziek aan de school? En hoelang duurde deze excursie? Wij zijn maar 1 nacht in Tzaneen. We rijden van Louis Trichardt via Tzaneen naar Timbavati (bij Krugerpark).
    Tips zijn van harte welkom!

Groetjes,
    Agathe