Selfdrive Kruger en Swaziland

8 augustus 2018 - Ezulwini, Swaziland

De afgelopen dagen hebben we verbleven in La Kruger Lifestyle Lodge in Marloth Park. Marloth park is een park in het noordoosten van Zuid-Afrika en is door de Crocodile River gescheiden van het Kruger NP. Sinds 1972 is een deel van dit park ingericht voor het tourisme maar het grootste deel is in zijn oorspronkelijke staat gebleven. Er leven hier giraffen, gnoe’s, kudu’s, zebra’s, bosbokjes (ook rond onze lodge zijn er een aantal te zien), wrattenzwijnen, bavianen, vervet aapjes en vele soorten vogels. En naast onze auto liep een struisvogel mee :-). De eerste dag hebben we lekker geluierd bij het zwembad en spelletjes gedaan en zijn we in de middag met een ranger op pad gegaan voor een sunset drive in het Kruger. Maar dat viel helaas een beetje tegen. We werden met nog een groep andere mensen in een soort van open vrachtwagen “geladen” waardoor je niet echt veel interactie met de ranger had. En hij reed vervolgens erg snel door het park heen. Na zonsondergang moesten we zelf met schijnwerpers de dieren zoeken. Uiteindelijk nog best wat dieren gezien, maar het was niet voor herhaling vatbaar. Daarom hadden we besloten om de volgende dag zelf een drive te gaan doen. En dat was erg leuk. Bij crocodile bridge gate zijn we het park ingegaan en al snel zagen we de eerste beesten. Vaak van heel dichtbij en soms wat verder weg. De krokodil, het nijlpaard, de nijlvaraan kunnen we nu ook afstrepen van ons lijstje. En we hebben nog twee keer een groep leeuwen gezien. Kortom, een zeer geslaagde dag!
Nu zijn we inmiddels in Swaziland. Nadat we de bureaucratische papierhandel bij de grenspost hebben gehad (je moet je eerst afmelden bij de douane van Zuid-Afrika om je vervolgens aan te melden bij de douane van Swaziland) zijn we doorgereden naar Ezulwini valley in de buurt van de hoofdstad Mbabane waar we 2 nachten verblijven. Swaziland is ongeveer 17000 km2 en dus ongeveer half zo groot als Nederland. Alleen hier wonen maar 1,5 miljoen mensen. Ongeveer 69% van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Swaziland, sinds april 2018 Koninkrijk van Eswantini, is volledig ingesloten door Zuid-Afrika en Mozambique en is sinds 1968 geheel onafhankelijk. Het kent 2 officiële talen, Engels en Eswantini. Het land is bergachtig en heeft een subtropisch klimaat. Vandaag hebben we een kaarsenmakerij, een glasblazerij en een cultureel dorp bezocht. In het dorp hebben we iets kunnen zien van de Swazi leefstijl en hebben we kunnen genieten van een dans. Er waren ook schoolkinderen op bezoek en de juf wilde heel graag met ons en de kinderen op de foto :-). Je blijft toch wel een bezienswaardigheid als blanke Europeaan. Morgen gaan we weer nar Zuid-Afrika waar we 3 nachten verblijven in St. Lucia aan de oostkust.

1. Els:
    9 augustus 2018
    wat een SUPER reis he!!!! om nooooooit meer te vergeten :)