St. Lucia en iSimangaliso Wetland park

10 augustus 2018 - Mtubatuba, Zuid-Afrika

Gisteren zijn we aangekomen bij het iSimangaliso Wetland Park, voorheen Greater St. Lucia Wetland Park. Dit park ligt langs de Zuid-Afrika's noordkust in de provincie KwaZulu-Natal. We verblijven hier 3 nachten en zitten in een leuke lodge in het plaatsje Monzi.
Met een omvang van 260.000 hectare is het park tegenwoordig een van de grootste van Zuid-Afrika. Het park kent maar liefst vijf ecosystemen; koraalriffen, strand- en kustbossen, zout- en zoetwatermoerassen, open riviermondingen, weelderige kustvlaktes en drogere bosgebieden. Dikke beboste kustduinen, waarvan sommige tot de grootste begroeide duinen ter wereld behoren, scheiden de zee van het land langs de 280 km lange kust. In dit park ga je terug in de tijd met de zandbossen van de fossielrijke, westelijke stranden van Lake st Lucia. We hebben vandaag de Eastern Shores & Cape Vidal bezocht. De ingang van dit deel van iSimangaliso Wetland Park ligt op een paar minuten rijden van het dorpje St Lucia. iSimangaliso Wetland Park is enorm groen in vergelijking met het Krugerpark. We rijden een prachtige route door de groene heuvels. De voornaamste reden dat het hier zo groen is, is de hoge luchtvochtigheid vanwege het zeeklimaat. Naast de Oceaan grenst het park ook aan een groot meer dat omgeven is door een moeras. Dit zorgt ervoor dat hier veel verschillende dieren leven. We hebben kudu's, zebra's, gnoe's, buffels en apen gespot. En bij Cape Vidal hebben we vanaf het strand spuitende en springende walvissen kunnen zien. Deze zuidkapers zwemmen van juni tot september vergezeld door dolfijnen en haaiwalvissen langs de kust richting het voedselrijke Antartica. Toen we na het eten in het donker door St Lucia reden hebben we ook nog 3 nijlpaarden door het dorp zien lopen! Die komen na zonsondergang het water uit om voedsel te zoeken. Ze eten voornamelijk gras en dat vinden ze in de tuinen/parken in het dorp.