Heb jy dit geweet?

5 augustus 2018 - Alberton, Zuid-Afrika

• Zuid-Afrika 11 officiële talen heeft? Waaronder Tsonga, Venda en Zoeloe?
  • Zuid-Afrikaans niet meer op de scholen geleerd wordt? Maar als de eerste taal de eigen taal en als tweede Engels?
  • Mandela er voor gezorgd heeft dat de kinderen gratis onderwijs hebben en gratis eten op school?
  • De ouders alleen voor een schooluniform moeten zorgen?
  • Dit vaak wel de enige maaltijd is die de kinderen per dag krijgen?
  • Er in de townships heel veel kerken zijn?
  • Deze kerken vaak niet meer zijn dan een houten schuur?
  • Sommige kerken zelfs uniformen hebben?
  • Het hebben van een dure auto soms belangrijker is dan het hebben van eten en drinken? En dat hier dan het hele salaris aan besteed wordt?
  • Er in de townships naast de houten en golfplaten huisjes ook steeds meer stenen en grote huizen gebouwd worden?
  • Er naast de lokale markten er steeds meer winkelcentra komen voor de werkgelegenheid?
  • We soms heel raar aangekeken worden omdat we in korte broek en t-shirt lopen omdat het hier winter is (lees 28 graden)?
  • Het aantal mensen in Zuid-Afrika met HIV de laatste jaren stabiel blijft?
  • De baobab boom ofwel apenbroodboom een uitzonderlijk dikke stam heeft (van wel 11 tot 34 m omtrek)?
  • Deze boom pas na ongeveer 200 jaar voor de eerste keer bloeit?
  • Er van de vrucht poeder gemaakt wordt wat gezien wordt als een superfruit  (en heel lekker)?
  • Het Kruger NP een oppervlakte heeft van 19000 km2 en ongeveer de grootte heeft van de helft van Nederland?
  • Een vrouwtjes giraf haar op de horens heeft en een mannetje niet?
  • Zowel een duiker als een steenbok solitair leeft?
  • Je ze uit elkaar kunt houden door de kleur (grijsbruin vs lichtbruin)?
  • Een mangoeste zo slim is dat hij elke soort slang kan doden?
  • In een groep impala's meestal maar 1 mannetje is?
  • In een groep vervet aapjes er 1 alpha-vrouwtje is en 1 alpha-mannetje is?
  • Het alpha-mannetje niks betekent als hij niet door het alpha-vrouwtje wordt gesteund?
  • We gisteren bij een kudde van meer dan 50 olifanten hebben gestaan?
  • Phileine heel graag de huistijger van Baobab Ridge mee naar huis had willen nemen?
  • Pepijn super ogen heeft en soms eerder een dier zag dan David, onze ranger?
  • We de big 5 inmiddels gezien hebben!?